Facebook Ads
Oppsummering
Ads on Facebook er annonseprodukt til plattformen Facebook, hvor reklamene blir publisert på news feed og andre deler av plattformen. Produktet inkluderer også Instagram og man får derfor annonser på flere plattformer i ett. Produktet tar form som video/animasjon, bildeannonser eller produktkataloger som vises på ulike plasseringer på Facebook/Instagram.
Reklamene målrettes mot spesifikke demografier og kan designes for å føre trafikk til et nettsted eller oppmuntre til en spesifikk handling, som å gjøre et kjøp eller f.eks laste ned en app. Man kan sette et budsjett for ulike kampanjer og betaler når brukere gjør en ønsket handling. Facebook tilbyr også effektanalyser av reklamene og man har mulighet til å gjøre justeringer om nødvendig.
Hvorfor velge Facebook
- Kunden får markedsføringskampanjer som kan spisses mot ulike mål, som når frem til ønskede målgrupper.
- I praksis får annonsene plasseringer på to plattformer samtidig: Facebook og Instagram.
Annonsering på Facebook gir deg mange valgmuligheter ift. mål, målgrupper og annonseoppsett. - Ifølge Ipsos er Facebook norges hyppigst brukte sosiale medium, hvor hele 67% over 18 bruker dette. Du kan nå veldig bredt og en stor andel av Norge via annonsering hos oss. Instagram er også der oppe og nikker.
- Man får skreddersydd innhold laget av in-house grafisk designer.
- Optimaliseringsmuligheter og effektrapport - kunden kan følge med på effekten.
Info ligger også på: annonsere.gulesider.no/annonser-pa-facebook
Prisene for vårt Facebook-produkt finner du også her i Price Book.
Husk at du ved salg av Facebook Custom, må selge grafisk produksjon i tillegg. Priser på dette finner du under fanen for "andre produkter"
Har du ikke tilgang? Hør med salgslederen din.
1. Ads on Facebook
Ads on Facebook er abonnementsformen av produktet og kunden har en bindingstid. Ved ads må kunden ha minimum 1000,- spend i måneden, men maks 15 000,-. Over 15 000,- må man velge custom.
For Ads on Facebook er standardproduksjon inkludert, og man har anledning til å få nye annonser hver mnd om ønskelig.
Her er prisene for standard Ads on Facebook:

2. Facebook Custom
SEO Enterprise er vår største pakkeløsning, og skaleres etter kundens behov. Pakken har et minimumskrav på 4 konsulenttimer per mnd, og kan som skaleres opp til så mange kunden ønsker, avhengig av behov. Før innsalg her må dette avklares med SEO-ansvarlig, for riktig timesetting.
Facebook Custom er en annen form av tilbudet hvor kunden ikke har bindingstid og får selv bestemme tidsperioden for annonseringen sin. Custom må benyttes hvis man har et budsjett på over 15 000,-,
På custom betaler man også for produksjon i tillegg til spend+service fee, prisen på produksjon er 4975,-.
Standard Service Fee % er 30% av kundens Spend.
Har kunden et totalbudsjett på f.eks 20 000 vil Service Fee være 6000 kr hvis spend er 14 000kr.
Service Fee kan variere:
- Facebook Custom 1
- 10 000 - 50 000kr i spend = Service Fee mellom 25-30%.
- Facebook Custom 2
- 50 000 - 100 000kr i spend = Service Fee mellom 15-30%.
- Facebook Custom 3
- 100 000+ i spend = Service Fee mellom 1-30%
Service Fee varierer utifra hva kunden ønsker å bruke i spend. Ønsker kunden å bruke mye penger, så blir Service Fee %-andelen lavere
Hva får kunden?
- Én kampanje som består av opptil fire parallelle annonser. Dette frarådes hvis kunden har relativt lav spend. De aller fleste har 1-2.
- 'Kreativer' / grafisk innhold. Skreddersydde annonser designet til bedriften basert på bestilling eller hva designer resonnerer er egnet.
- Design- og opprettelse av Facebook Ads (+ Instagram) kampanjer av markedsføringseksperter.
- Et optimalt budskap og design rettet mot ønsket publikum basert på mål og budsjett.
- Støtte for bilde eller videoannonser.
- Målrettet segmentering: Alder, kjønn, geografi, interesser, demografi osv.
- Mange muligheter bak segmentering på FB.
- Maks to korreksjoner/revisjoner før publisering.
- Kontinuerlig overblikk og optimalisering av kampanjer og budsjett.
- Månedlig oppdatering av 'kreativer' eller grafisk innhold etter ønske.
- Service calls av prosjektleder for å følge opp.
Også inkludert
- Opprettelse eller forbedring av Facebook-siden. F.eks som bedriftsinformasjon, profilbilder, produkttilbud eller åpningstider.
- Kunden får også tilsendt enkel grafikk til f.eks profilbilder, cover photos osv.
- Tilpasning og opprettelsen av tekst og bilder.
- Fri tilgang til et generelt bildebibliotek.
- Månedlig effektrapporter for custom.
- Tilgang til 'Min Gule Sider' for effektrapporter for 'ads'.
- Tilgang til markedsføringseksperter som hjelper kunden få mest ut av markedsføringen.
Mer om vårt Facebook produkt
Med Facebook har du mulighet å investere markedsføringskronene på gruppen av brukere som er mest interessante. Ønsker du kanskje å nå en spesifikk kategori av mennesker, som for eksempel foreldre? Er det en spesifikk demografi som er viktig? Eller er det interessant å finne et publikum med en bestemt kjøpsadferd? I tillegg til disse alternativene har denne sosiale nettverk-plattformen gitt deg muligheten til å annonsere for mennesker med interesser som ligner på hva du tilbyr. Du kan også annonsere for mennesker som har en bestemt forbindelse til siden din, for eksempel de som «liker» din side. Kombinasjonen av antall brukere og muligheten til å bestemme ditt publikum, gjør at plattformen kan være et meget effektivt startskudd for enhver markedsføringskampanje. Her vil du også kunne markedsføre nettsted, bedriftens Facebook-side, og opprette målrettede kampanjer for å lede brukere til apper eller videovisninger. Oppkjøpet av Instagram gjør det også enkelt å koordinere markedsføringen mellom de to tjenestene.
Er kundene dine på Facebook og Instagram? Gule Sider hjelper deg med å bli synlig og selge til dem der. Våre eksperter sørger for at annonseringen din blir lønnsom. Vi sørger for at du får riktig budskap og utforming til nettopp din målgruppe. Kundene ser deg og tilbudet ditt som en del av strømmen og kan handle umiddelbart.
Vellykket annonsering trenger å oppdateres fortløpende for å ha noen virkning! Vi kan gjøre det for deg. Sammen med deg styrer vi kampanjens innhold og budsjett fortløpende for å gi den rette virkningen.
Du kan rette din markedsføring mot ett spesifikt område samt velge målgruppe gjennom å angi interesser, alder, kjønn, søkeord eller utdannelse for de person som annonsen skal vises for.
Cowboys and Angels
Cowboys and Angels er en frisørsalong med fokus på både menn og kvinner. De skulle simpelthen ha en stillingsutlysning på Facebook. Med andre ord: interessen for en stilling kan variere veldig.
Vi bestemte oss derfor for å spille på humor, gjøre noe mer enn "søk på stillingen". I denne situasjonen var derfor kreativen avgjørende for om folk kom til å trykke på annonsen.
Med en 'enkel' stillingsannonse kan kunden vise til over 1200 klikk på en stillingsannonse og over 140 000 visninger. De kan også vise til over 16 000 handlinger/engasjement knyttet til annonsen/kundens Facebook page attribuert til deres annonsering.
Bay Auto
Bay Auto ønsker følgelig å selge biler som produkter. Vi satte derfor opp annonsekampanjer i lignende visuell stil som viser frem produktene. Vi vet at biler er interessant for mange og mange ønsker å "ta en titt" selv om de ikke har tenkt å kjøpe.
Vi vet også at en bil som produkt er et relativt dyrt kjøp. I stedet for å lage en kampanje som satser på å selge disse dyre produktene enkeltvis, satte vi opp en for visninger og bygge merkevaren som står bak - den bruker produktene for å interessere og sitter igjen med merkevaregjenkjennelse samtidig.
KitchenChef
Våre markedsføringstiltak har hjulpet vår kunde å øke antall salg. Ved å rette seg mot kundens ønskede publikum med en rekke plasseringer, var vi i stand til å effektivt promotere kundens produkter og tjenester.
Kunden selger et utvalg produkter og det var derfor egnet for dem å benytte seg av en 'collection'-type ad for å vise frem disse produktene.
Med tanke på prisen kunden tar for sine produkter, vil de på ett eneste salg ha tjent inn igjen spend - markedsføring hos oss betaler seg omtrent selv.
Laser Skin Clinic
Laser Skin Clinic har en lang portefølje med produkter og tilbud de ønsker å gi. Derfor ble deres kampanjer splittet inn i ulike annonser som viser til ulike tilbud.
Kunden har landingssider til hvert produkt/annonse, et kampanjetilbud til kunden, et konsekvent grafisk uttrykk for gjenkjennelse og kreativer som passer til kampanjeperioden.
Norlås
Norlås er en bedrift med mye konkurranse, det er mange som tilbyr lignende tjenester og det kan være nyttig å skille seg ut litt i mengden.
Derfor ble det lagd en prangende og grafisk interessant kreativ slik som skulle være tydelig når noen scroller nedover Facebook-feeden sin.
Facebook estimerer at mellom 4700-5200 personer vil huske annonsen/merkevaren hvis spurt innenfor to dager.
1. Innsalg
Ved innsalg av Facebook på en kunde, vil det bli opprettet en onboarding samtale med en av våre prosjektledere.
2. Onboarding
Prosjektleder gjennomfører en onboardingsamtale med kunde. I denne samtalen er det viktig å avstemme forventinger til kunden, slik at vi kan innfri disse på en god måte.
Spørsmål inkluderer...
Formål med annonseringen.
Hvilke produkter/tjenester ønsker de å annonsere?
Hva slags - og hvor mange - annonser ønsker de?
Geografisk område for annonsen.
Målgruppe og segmentering.
Design-relaterte spørsmål. Hva ønsker kunden?
Hvilke tekster? Hva slags vinkling? USP? Bilde (stock)? Video (stock)? Stil? Uttrykk? Osv, osv.
Prosjektleder samler inn materiale som logo, produktbilder, landingssider, osv. Viktig med akseptabel kvalitet.
Prosjektleder innhenter rettigheter eller får status på dette. Man burde helst avklare her om dette blir et problem.
Presiserer antall revisjoner.
Forventningsstyring.
3. Produksjon
Typisk avtales et møte med kunden for å oppnå rettighetene til å annonsere på vegne av en Facebook-side hvis prosjektleder ikke fikk dette ved onboarding. Dette er viktig og nødvendig. Det er også lettere for kunden hvis vi guider dem gjennom prosessen.
Designer lager annonsen basert på bestilling / egne idèer hvis kunden ikke har noen preferanser.
Maks to korreksjoner før de publiseres (i praksis er man greiere med kunden HVIS tid).
Bedriftskontoer, annonsekontoer og oppsett på kampanjen lages.
Kreativen sendes til kunde for godkjenning, sammen med forhåndsvisninger av foreslått kampanjeoppsett, f.eks tekstene rundt.
Produktansvarlig etterspør endelig skriftlig godkjenning fra kunden.
4. Annonsen(e) er live
Annonsene går live og kunden informeres om dette ved oppstart. De blir også instruert i hvodan de skal følge med på effekten selv (kun for Ads on Facebook). Hvis de har custom-løsningen vil de få tilsendt skreddersydde rapporter i stilen av sin egen merkevare slik at de skal føle seg ivaretatt, for 'ads on Facebook'-kunder sendes trafikkrapport automatisk en gang pr. mnd.
Kunder som ønsker nye annonser får dette ved å ta kontakt med prosjektleder eller sende forespørsel til
facebook-supportno@gulesider.no.
Facebook-kunder vil få tilbud om servicecall hver 3.mnd og prosjektleder vil da planlegge neste kvartal sammen med kunden.
Viktig å nevne ved innsalg
- Tre uker produksjonstid.
- Maks to korreksjoner.
'Opptil' 4 annonser
De aller fleste har 1-2. Har man lav spend, frarådes dette siden budsjettet deles mellom de ulike annonsene og de vil alle svekkes av dette.
Minimum tre uker produksjonstid
Oppstartsdato på en Facebook-avtale, skal være minimum 3 uker frem i tid fra datoen det blir solgt inn, med mindre annet er avklart med Customer Success. Dere tilrettelegger for fornøyde kunder og bedre leveranse ved å legge opp til ordinær produksjonstid.
Ulike mål gir helt ulike resultater
Facebook lar oss skreddersy kampanjer etter ulike mål, noe som gjør at resultater krever fortolkning og kan ikke sammenlignes. En kampanje som er optimalisert for klikk vil ha helt andre tall enn en kampanje optimalisert for f.eks visninger.
Formidle antall korreksjoner fra start
De har maks 2 korreksjoner. Formidle til kunden hvor mange revisjoner produktet innebærer ved innsalg slik at tidsbruken på produksjon blir mer effektiv og man forventningsstyrer kunden. Dette oppfordrer også kunden til å ha tenkt gjennom bestillingen sin på forhånd. Det kan være veldig tidkrevende å lage fem produksjoner for en kunde før de finner ut at de ønsker å benytte seg av én.
Retargeting og remarketing krever mer av kunden
Per nå varierer det om vi tar i bruk disse mulighetene, som regel ikke. Det krever bruk av 'Facebook Pixel', en bit kode som kunden helst skal ha hatt inne på sin landingsside/nettsted fra før for at vi kan dra nytte av den.
Forventningsstyring ved innsalg
Under innsalg er det viktig å tenke på forventningene til kunden. Har kunden skyhøye forventninger, prøv å rett på disse så tidlig som mulig. Det vil gi kunden mye bedre verdi om forventningene er greie fra start, og man vil unngå oppsigelser.
Hvis kunden plutselig finner ut at de skal ha en kampanje i Desember den 30. November, så er dette urealistisk. Vi kan lett unngå slike dårlige opplevelser ved å tydelig si tre uker ift produktet.
Det er ikke godt for kunder å vite om en produksjon er omfattende eller tidskrevende. De tenker heller ikke alltid produksjonstid og at vi har mange kunder, det er sjeldent mulig å levere samme dagen.
Et nyttig salgspunkt er Instagram
Meta (Facebook) har kjøpt opp Instagram. Dette fører til plattformene er integrert og det er relativt lite ekstra jobb for oss å annonsere på begge plattformene hvis kunden har en eksisterende Instagram-konto.
Optimalisering er mulig, med en catch
Optimalisering av kampanjene og forandring av oppsettet er mulig etter publisering. Det er mye man kan justere, men ved eventuelle forandringer vil Facebooks automatiserte review-system måtte gå gjennom kampanjene og godkjenne de på nytt. Dette kan ta tid - eller i verste fall avvise kampanjen. Vi får ikke fremskyndet prosessen.
Man burde vurdere om det er verdt det, hvis en kunde har eierskapsproblemer
Det hender at kunder har problemer med eierskap til sin Facebook-konto, Facebook-side eller bedriftskonto. Etabler om dette er tilfellet tidlig. Å løse dette vil typisk medføre ei stor papirmølle fra Facebook sin side som vi ikke kommer rundt og som krever mer deltagelse av kunden.
Ja, det finnes noen alternativer og det anbefales å spørre produktansvarlig hva som lar seg gjøre. Hvis en kunde har ekstremt lav spend og det medfører mye arbeid å løse - burde vi heller fokusere på tidseffektive kunder.
Vi filmer ikke nytt video-innhold
Det er viktig å styre forventningene til kunden. Facebook tenkes på som et visuelt medium og vi kan ikke filme nytt videoinnhold - men vi kan produsere videoinnhold basert på eksisterende materiale (stock eller kundens materiale)
Eierskapsproblemer
Det er mye ulemper, tid og ekstra arbeid hvis det er eierskapsproblemer, i verste fall medfører det at vi ikke får levert.
Etabler om kunden har eierskap/administrator på sin egen Facebook-side og spesielt etabler om de har kontroll på eventuelle bedriftskontoer som eier Facebook-siden.
Be kunden gå inn på Facebook-siden sin, 'manage' - 'page access' på venstre hånd. Hvis Facebook-siden er underlagt en 'business account', burde kunden ha tilgang til business accounten (som de kan sjekke på business.facebook.com og trykke på nedtrekkspilen øverst i venstre hjørnet)
På bildet under kan vi se at Facebook pagen er underlagt en Meta Business Account.
Markedsføring er ikke magi eller garantier
Man må vurdere temaet/produkter/tjenesten til kunden og forventningsstyre der etter. Markedsføring kan ikke garantere eller trylle frem salg eller trykk. Det står også og faller litt på hva dette er, noe er mer interessant for folk flest enn andre interesser.
F.eks 'neglesopp' som område: det står ikke utelukkende på markedsføringen og det er urealistisk å forvente at salg av produkter for dette skyter i været som følge av annonser.