Hva er Google Ads?
Oppsummering
Google Ads er Googles annonsesystem, der hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord.
Hvorfor velge Google Ads:
En unik mulighet til å målrette deg mot de som aktivt leter etter produktene dine i søkemotoren til Google.
Målrettet annonsering.
Treff de som er ute etter det du selger, i det øyeblikket de søker etter det.
Effektivt og fleksibelt.
- Lærer hvilke søkeord som konverter best gjennom annonsene.
Ved å se på søkefraser kan man også avdekke kundebehov.
- Lærer hvilke søkeord som konverter best gjennom annonsene.
Kostnadseffektivt og lønnsomt.
Oppnå flere besøk på nettstedet ditt.
Info ligger også på: https://annonsere.gulesider.no/annonser-pa-google
Prisene for vårt Ads-produkt finner du også her i Price Book.
Har du ikke tilgang? Hør med salgslederen din.
Denne illustrasjonen viser søkeresultatsfeltet i Google. Avhengig av hvilket søk som blir gjort, vil resultatet se annerledes ut. Det som er felles for alle søk, er organiske resultater (SEO). Noen ganger kan det vises 1-4 Google Ads-annonser, av andre ganger ingen. Søk knyttet til stedsnavn vil som regel alltid gi et GMB (Google My Business) resultatfelt.
Hierarkiet til søkeresultatsfeltet i Google er som følger:
1. Google Ads-annonser / Google Shopping-annonser
2. GMB / Maps-resultater
3. Organiske resultater (SEO)
Søkeresultatsfeltet på desktop
Custom
Har kunden et totalbudsjett på 20 000, utgjør Service Fee en %-andel av totalbudsjettet. Standard Service Fee % er 30%. Da vil altså Service Fee stå for 6000 kr, og Spend da 14 000kr.
Service Fee kan variere:
- Google Custom 1
- 10 000 - 50 000kr i spend = Service Fee mellom 25-30%
- Google Custom 2
- 50 000 - 100 000kr i spend = Service Fee mellom 15-30%
- Google Custom 3
- 100 000+ i spend = Service Fee mellom 1-30%
På Custom er Shopping en del av pakken, man kan også kjøre alle andre kampanjetyper som er tilgjengelig i Google Ads, som f.eks Performance Max.
Om Google Shopping og ting å vurdere ift. kunder som skal ha.
- Kjøperen ser produktet med bilde og pris før de klikker. Brukeren vil dermed ha mer informasjon enn ved en vanlig søkeannonse, og relevansen i klikkene vil derfor være høy.
- Vises i flere ulike plasseringer, og får god synlighet
- Generelt lavere klikkpris enn Search Ads
- Search og shopping ads kan vises samtidig
- Gjennom å gi kjøperen en følelse av produktet før de klikker på annonsen, er de mer tilbøyelige til å konvertere.
- Ment for å selge fysiske produkter - Selges det f.eks nettkurs e.l vil søkeannonser være bedre egnet
Produktfeed:
For at vi skal kunne kjøre shopping ads må vi ha en produktfeed. En produktfeed er et uttrekk av produktene kunden har i nettbutikken sin, som vi så legger inn i google merchant center og bruker for å vise frem kundens produkter i shopping-kampanjen. Uten produktfeed kan vi ikke levere shopping ads. Som en hovedregel lager vi ikke produktfeed. Er kunden usikker på om de har en produktfeed eller ønsker assistanse, så ta kontakt med oss og spør! (link til slack-kanal)
Budsjett:
I Matchcraft kan shopping kjøpes som en tilleggstjeneste til grunnproduktet. Det må også tas en vurdering på hva budsjettet skal være for kunder som skal kjøre shopping. Kunder med lav spend (under 5000) bør være klar over at volumet på søk ofte er veldig høyt, og et lavt budsjett vil ofte ikke gi den beste effekten. En typisk shopping-kunde hos oss har et budsjett på 10.000kr eller høyere.
På custom er minimumsbudsjettet 10.000 - ta kontakt og spør dersom man lurer på hva som vil være riktig budsjett.
Hvor vises annonsene?
Felles for Standard og Custom
Google Ads passer for alle som har en nettside eller nettbutikk og som ønsker å få trafikk til siden sin når brukeren søker etter utvalgte ord.
Gir ofte best resultater når potensielle kunder vet om produktene eller tjenestene du leverer.
Google Ads passer veldig godt til kunder som allerede har SEO. Blant annet kan innsiktien fra den betalte annonseringen gi et godt grunnlag for videre SEO arbeid.
Google Ads Custom
Google Ads Customer er mer egnet til kunder med høyere spend. Dette er som regel større kunder, som kanskje ønsker å nå ut mot et større publikum, enn en mer lokal bedrift.
1. Innsalg
Ved innsalg av Ads på en kunde, vil det blir opprettet en onboarding samtale med en av våre prosjektledere. Før denne onboardingen, forer vi prosjektlederen med info før samtalen, om hva vi tenker er lurt å gå for når det kommer til søkeord hos kunden, og litt om konkurransenivået rundt søkeordet(ene) vi finner. Hvilke produkter/tjenester ønsker kunden å annonsere? Hvilket geografisk område ønsker kunden å nå ut til?
2. Onboarding
Prosjektleder gjennomfører en onboardingsamtale med kunde. I denne samtalen er det viktig å avstemme forventinger til kunden, slik at vi kan innfri disse på en god måte. Så tagger de oss i onboarding-caset i SalesForce.
3. Produksjon
Når vi lager annonsene setter vi opp ulike kategorier basert på hvilke tjenester kunden tillbyr.
For kunder som har flere tjenester lager vi egne annonser og finner søkeord.
Annonseforslag sendes så ut til kunden. Etter godkjenning fra kunde, går annonsene live.
4. Annonsen(e) er live
Optimaliserer annonsen etter behov. Vi ser på rapporter knyttet til annonsene, fjerner og legger til søkeord ved behov.
Etter en måneds tid har vi nok datagrunnlag til å gjøre nødvendige justeringer, for å optimalisere annonsene ytterliggere
Budsjett
Kunder som tilbyr lokale tjenester med begrenset geo/lokasjon, kan klare seg med et noe mindre budsjett, men jo høyere budsjett desto større effekt.
Større områder som kunden ønsker å annonsere mot, vil ikke gi ønsket effekt om kunden kun har 1000 kr i budsjett. Her anbefaler vi alltid et høyere budsjett. Kampanjer på flere søkeord med et større geografisk nedslagsfelt vil gi klikk, men vises på få søk dersom budsjettet er lite.
Oppstartsdato og annet viktig å nevne ved innsalg
Oppstartsdato på en Ads-avtale, skal være minimum 3 uker frem i tid fra datoen det blir solgt inn, med mindre annet er avklart med Customer Success.
Under innsalg er det viktig å tenke på forventningene til kunden i forhold til budsjett. Et lavt budsjett gir ikke nødvendigvis best effekt. Ønsker kunden annonsering nasjonalt, er det spesielt viktig med et høyere budsjett for å kunne oppnå gode resultater. Dette avhenger også av konkurranse.
Tenk igjennom følgende: Hva er målet for suksess? Er det klikk inn til hjemmesiden, antall visninger på søk, eller bør vi bruke google analytics til å måle f.eks innsendte kontaktskjema fra kampanjen(e) ? eller er det andre ting kunden er interessert i å måle for å føle at hen får noe igjen for pengene hen bruker hos oss? "Jeg vil vises på google" bør følges opp noe ala "hva forventer du å få ut av å vises på google? I så fall er det vel viktig at vi sørger for å vite hvor mye av dette kampanjen genererer?".
Google Analytics tilgang
Google Analytics er svært viktig for å kunne se resultater av annonsene, og for automatisk optimalisering av annonsene basert på statistikk over besøkende på hjemmesiden til kunden. Nevn gjerne dette under innsalg, at kunden skal ha dette klart til onboarding-samtale. Om kunden ikke vet hva Google Analytics er, fikser vi dette i onboarding-samtalen.
Bransjer å være OBS på
Trafikkskoler:
Trafikkskoler har en tendens til å bli suspendert av Google.
Kosmetiske klinikker:
Her kan det være noen begrensninger til hva som er lov å kjøre Ads mot og ikke, hør med Customer Success for mer info.
Rusbehandling/avrusning:
Google tillater ikke annonsering på ting som har med rusbehandling og avhengighet å gjøre (vært slik siden sommeren 2019).
-
Google Analytics (GA)
-
Google Search Console (GSC)
-
CPC
-
Visningsandel
-
Toppvisningsfrekvens
-
Absolutt toppvisningsfrekvens
-
Hvor mye koster det å annonsere på Google?
-
Hva koster et klikk?
-
Hva avgjør plasseringen av annonsen min i trefflisten?
-
Hvor mange søkeord kan jeg ha i kampanjen?
-
Hva betyr SEM?
-
Hvor ofte bør du endre annonsene dine?
-
Hvorfor synes ikke annonsene mine?
-
Hva er forskjellen på Google My Business og Google Ads?
-
Hva er Google Shopping?
-
Hvor finner jeg statestikk på Mine Gule Sider?
-
Hva er annonsetillegg (Ad Extensions)