Hva er Snapchat?
Oppsummering
Snapchat er et produkt vi tilbyr i to former: tradisjonell annonsering eller geo-filtre.
Hvorfor velge Snapchat:
- Treffer yngre målgrupper men også bredt ellers. (Hyppig brukt mellom 18-29).
- 7/10 oppgir de har Snapchat profil. 2. største plattformen i Norge.
- Vekker engasjement og deltagelse rundt events, happenings og tilbud.
- Deles ofte fra en mottager videre til andre.
Snapchat annonsering
Snapchat Geofilter
-
Priser
-
Kostnad varierer basert på
-
Nødvendig informasjon for å sette opp
-
Priser
-
Kostnad varierer basert på
-
Nødvendig informasjon for å sette opp
Hvem passer annonsering for?
Bedrifter som skal annonsere for spesielle events, salg eller generelt for sosiale medier.
Bedrifter som vil spille litt på engasjement mellom brukerne. Videresending, deling, word-of-mouth marketing osv.
Snapchat passer for yngre målgrupper og/eller produkter og tjenester som har potensialet til å være visuelt interessante.
Hvem passer geo-filter for?
Bransjer der det serveres mat eller noen form for event, f.eks restauranter, klatreparker - noe med deltagelse.
Passer til kunder som ønsker å skape engasjement hos sine kunder. Geofiltre er begrenset til et geografisk område og kan være et tøft "bevis" på at man har vært med på en opplevelse/tjeneste.
Geofiltre passer for lokale målgrupper.
Vossvind Ads
Resultater fra en annonsekampanje kjørt for Vossvind som gir en dypere innsikt inn i hvem man treffer med markedsføringsprodukter. På bakgrunn av denne ulike statistikken kan man optimalisere fremtidige kampanjer for kundene.
Vossvind valgte blant annet markedsføringsplattformen Snapchat til sine annonser siden denne var egnet for dem, tilbudet deres er en "event" og de kan tjene på at kundene sine deler og skaper engasjement rundt Vossvinds tilbud.
Vossvind
Kunde som har geofilter hos oss. De ønsket å skape oppmerksomhet rundt sin bedrift som tilbyr vindtunneller og opplevelser for både bedrifter og familier.
Siden tilbudet til kunden er knyttet til en lokasjon, falt det seg naturlig med filter knyttet til det stedet som en del av deres markedsføring. Dette skaper engasjement blant Vossvinds besøkende, reklame som deles videre til andre og markerer at man deltatt på en hendelse!
Fjellskål
Fjellskål benytter seg også av geofiltre i sin markedsføring. Dette er en restaurant med fokus på eksklusiv sjømat. De har en fin lokasjon rett ved Bergen havn og det er mange mennesker i nærheten som er potensielle besøkende.
Et filter er veldig passende for restauranter, for events, for deltagelse eller for engasjement. Siden Fjellskål tikker alle disse boksene, er et passende markedsføringsprodukt et geofilter!
1. Innsalg
Ved innsalg av Snapchat på en kunde, vil det bli opprettet en onboarding samtale med en av våre prosjektledere (Silje eller Alexander). Hvilke produkter/tjenester ønsker kunden å annonsere? Hvilket geografisk område ønsker kunden å nå ut til?
Hva skal filteret avbilde? Hvilket område skal filteret være aktivt i?
2. Onboarding
Prosjektleder gjennomfører en onboardingsamtale med kunde. I denne samtalen er det viktig å avstemme forventinger til kunden, slik at vi kan innfri disse på en god måte.
Hva slags design ønsker de? Tekster? Bilde (stock)? Video (stock)?
Innsamling av materiale som logo, produkter m.m.
3. Produksjon
Designer lager annonsene eller filtrene basert på bestilling / egne idèer hvis kunden ikke har noen preferanser.
Produktutkast sendes til kunde for godkjenning.
4. Annonsen(e)/filtrene er live
Justeringsmuligheter ved Snapchat er begrenset etter publisering.
Noen typiske mål i en effektrapport om annonsering

1. Amount spent
Viser hvor mye annonseringen har kostet i valgt periode.
2. Paid Impressions
"Paid impressions" på Snapchat refererer til antallet ganger en annonse vises til brukere på plattformen som et resultat av en betalt kampanje. Paid impressions gir en indikasjon på hvor mange personer som har sett annonsen, og kan hjelpe annonsørene å vurdere når man skal nå og eksponeringen av kampanjen sin.
3. Swipe Ups
"Swipe-ups" på Snapchat refererer til handlingen når en bruker sveiper opp på skjermen for å se mer innhold i en annonse. Dette kan for eksempel være en nettside eller app-nedlasting. Swipe-ups gir annonsørene muligheten til å få publikummet sitt til å interagere med annonsen og gå videre for å lære mer eller kjøpe produktet.
4. x second video views
"x second video views" på Snapchat refererer til antallet ganger en videoannonse har blitt sett i minst 2 sekunder. Denne metrikken brukes for å måle engasjement og interesse for en videoannonse, og for å vurdere hvor godt annonsen treffer målgruppen. Mål av denne typen tar for seg kun de som har sett på en annonse i X sekunder, det gir derfor en mer nøyaktig fremstilling av hvor mange som faktisk ser på.
5. Swipe-up rate
"x Swipe-up rate henviser til prosentandelen av brukerne som interagerer med en annonse ved å swipe opp for å se mer innhold.
1. Paid Impressions
Paid impressions referer til antallet ganger en bruker har brukt geofilteret på en Snap som ble laget innenfor valgt geografisk lokasjon som et resultat av den betalte kampanjen.
2. Earned impressions
Earned impressions referer til antallet ganger en bruker har brukt geofilteret på en Snap som ble laget innenfor valgt geografisk lokasjon men ikke som et resultat av en betalt kampanje.
3. Total reach
Total reach henviser til hvor mange unike brukere som har sett eller brukt et geofilter, samme åssen de ble eksponert for geofilteret.
4. Shares
Henviser til antall ganger en bruker har delt et geofilter med vennene sine.
Lokasjon har alt å si for geofiltre
Det er viktig å påpeke at arealet til en lokasjon kan gi vidt forskjellig prisestimat. Om et geofilter skal dekke selve huset til en bedrift eller f.eks huset + parkeringsplassen utafor, så vil hver kvadratmeter øke prisen.
Prissetting av filtre
Prissetting av filtre er ikke bare ift. fastpris.
Etterspør lokasjonen kunden ønsker - så kan produktansvarlig gi et estimat tilbake på hvor mye det ønskede området koster. Kunden burde være klar på at budsjettet begrenser området filteret kan dekke.
Hvis kunden har satt opp et budsjett, vil produktansvarlig gi filteret så stort areal som budsjettet tillater.
Oppstartsdato og annet viktig å nevne under innsalg
Oppstartsdato på en Snapchat-avtale, skal være minimum 3 uker frem i tid fra datoen det blir solgt inn, med mindre annet er avklart med Customer Success.
Under innsalg er det viktig å tenke på forventningene til kunden. Har kunden skyhøye forventninger, prøv å rett på disse så tidlig som mulig. Det vil gi kunden mye bedre verdi om forventningene er greie fra start, og man vil unngå oppsigelser.
Snapchat er svært begrenset ift. justering/optimalisering etter publisering
I motsetning til annen annonsering hvor det er grei skuring å gjøre forandringer etter publisering vil man måtte sette opp Snapchat-produkter nesten eller helt fra bunnen ved eventuelle forandringer.
Filtre spesielt, må simpelthen settes opp på nytt. Annonsering lar deg forandre budsjett og tidsperiode.
Pass på at bestillingen fra kunden er så klar og endelig som mulig
Vi filmer ikke nytt video-innhold
Det er viktig å styre forventningene til kunden. Snapchat tenkes på som et visuelt medium og vi kan ikke filme nytt videoinnhold - men vi kan produsere videoinnhold basert på eksisterende materiale (stock eller kundens materiale)