Hva er GMB
Hva er GMB
Et digitalt visitkort som gjør din bedrift synlig, enkel å kontakte og mer attraktiv.
Hvordan fungerer det? (kort forklaring)
Google henter mye informasjon om din bedrift fra forskjellige
tjenester og viser dem frem. Ta eierskap over oppføringen for å
kontrollere at riktig, og mest utfyllende, informasjon vises.
Info ligger også på: https://annonsere.gulesider.no/synlighet-pa-internett
Priser for Synlighet på Internett finner du i Price Book her
- En kostnadsfri tjeneste fra Google for å gjøre deres lokale søkeresultat mer attraktivt. Vise frem mest mulig informasjon om bedrifter som søkes opp på deres tjeneste samt fremme lokale aktører på lokale søk etter tjenester. F.eks «Tannlege Oslo».
- Google legger ikke noe arbeid i en bedrifts oppføring. De samler informasjon fra forskjellige tjenester og brukere. Det vil si at feil og gammel informasjon kan fremkomme. Derfor har man muligheten til å ta eierskap over en bedriftsprofil og administrere denne selv for at resultatet skal bli best mulig.
- I utgangspunktet vises Google My Business på høyre side av søkeresultatet, men kan dukke opp i søkeresultatet og på Google maps. På den måten kan bedriftsoppføringen føre til nye henvendelser i tillegg.
- I tillegg til relevant kontaktinformasjon viser Google utvidet informasjon som spørsmål fra brukere, omtaler og mer basert på bransje. Man kan selv legge til innlegg og arrangementer for ekstra markedsføring.
- En mulighet til å skape trygghet, tillit og vise bedriften fra sin beste side allerede i søkeresultatet.
- Full kontroll over den informasjonen som vises når noen gjør et søk.
- Hvem som helst kan legge inn endringer på din bedrift – kontroller dette.
- Koble opp mot nettsjekk for enkel oppdatering/overvåking.
- Utfylle profilen med bilder, beskrivelse, innlegg/kampanjer og arrangementer. En profil med bilder får 42% flere veibeskrivelser og 35% mer klikk.
- Svare på spørsmål/omtaler.
- Ting tar tid. – Kunden sparer tid ved å ikke gjøre det selv.
- Vi hjelper til med å innhente kontroll over bedriftens GMB, dersom denne ligger hos noen andre i dag.
- Vi velger ut gode bilder og beskrivelser av bedriften slik at den fremstår best mulig.
- Vi er «whitelisted» av Google fordi vi styrer et stort antall GMB profiler og har derfor tilgang på support fra Google.
- Har bedriften Oppdatert Online gjennom oss kan vi koble det opp slik at oppføringen er en del av totalløsningen.
Vi tar kun en engangskostnad, og så har de full eierskap til oppføringen.
Denne illustrasjonen viser søkeresultatsfeltet i Google. Avhengig av hvilket søk som blir gjort, vil resultatet se annerledes ut. Det som er felles for alle søk, er organiske resultater (SEO). Noen ganger kan det vises 1-4 Google Ads-annonser, av andre ganger ingen. Søk knyttet til stedsnavn vil som regel alltid gi et GMB (Google My Business) resultatfelt.
Hierarkiet til søkeresultatsfeltet i Google er som følger:
1. Google Ads-annonser / Google Shopping-annonser
2. GMB / Maps-resultater
3. Organiske resultater (SEO)
- Rapporten viser statistikk for kunden Catos Betongsaging. Det første bildet viser kundens utfylte GMB-profil.
- Bilde nummer 2 viser statistikk over hvordan søkende finner frem til kundens GMB.
- Bilde nummer 3 viser handlingene til kunder som har trykket seg inn på GMB'en til kunden. Da besøk på nettsted, personer som har bedt om veibeskrivelse og hvor mange som har ringt Catos Betongsaging gjennom deres GMB.
- Her ser du resultater i tidsperioden Juni 2022 - November 2022. Statistikken viser antall interaksjoner med kundens GMB, samt statistikk på visninger, og hvor disse kommer fra, og hvilke søketermer som blir brukt hvor kundens profil har blitt vist.